گروه اقتصادی: تهیه پیش‌نویس ادغام بانک‌ها و تبدیل آنها به بانک قرض‌الحسنه در شرایطی که اقتصاد کشور با هجوم شدید نقدینگی مواجه است، مورد انتقاد گسترده کارشناسان قرار گرفته است.

پیش‌نویس آیین‌نامه ادغام ۸ بانک دولتی و تبدیل آن به بانک قرض‌الحسنه در وزارت اقتصاد تهیه شده و قرار است در کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی مورد بررسی قرار گیرد.

با وجود اینکه طرح انحلال ۸ بانک دولتی و تبدیل آنها به بانک قرض‌الحسنه در مراحل اولیه بررسی قرار دارد، اما اجرای چنین طرحی در واقع کشیدن خط بطلان و نادیده گرفتن وظیفه مهم و خطیر بانک‌ها در جذب و هدایت نقدینگی است.

مطمئناً انحلال بانک‌های دولتی و تبدیل آنها به بانک قرض‌الحسنه باعث خروج بخش عمده‌ای از منابع و سپرده‌های مردم خواهد شد.

گفتنی است داوود دانش جعفری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی از مخالفان طرح ادغام بانک‌ها بود اما حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد این طرح را تهیه کرده و برای ارزیابی‌ به مدیران بانک‌ها ارائه کرده است.این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نسبت به چنین طرحی، به شدت واکنش منفی نشان داده‌اند.

ادغام، بانک‌ها را غیرسودده می‌کند

رحمت‌الله نیکنام، کارشناس اقتصادی درباره این طرح به فارس گفت: ادغام بانک‌ها و تاسیس بانک قرض‌الحسنه، بانک‌های کشور را سنگین و بی‌دست و پا کرده و آنها را از سودآوری خارج می‌کند.

سید فرید ضیاء الملکی، معاون بانک سامان نیز با غیرقابل اجرا خواندن این طرح گفت: درصورت تبدیل بانک‌ها به قرض‌الحسنه صاحبان سپرده‌های بلندمدت که 60 درصد منابع بانک‌ها را تشکیل می‌دهد، متقاضی بازپس‌گیری پول خود خواهند بود و بانک‌ها که از محل این سپرده‌ها تسهیلات پرداخته‌اند، امکان بازپس‌دهی یکباره را نخواهند داشت.

ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه تهران نیز گفت: طرح ادغام بانک‌ها و تبدیل آن به بانک قرض‌الحسنه از لحاظ فکری و نظری، طرح بسیار پسندیده و خوب است اما در شرایط کنونی اقتصاد کشور، تنها باعث دامن زدن به تورم موجود خواهد شد.

سعید شیرکوند، معاون وزارت اقتصاد در دولت پیشین نیز از گروه اقتصادی دولت خواست درصورتی که مطالعات کارشناسی درباره طرح ادغام بانک‌ها انجام داده‌اند یا نمونه‌ای از اینگونه تحول در نظام بانکی را در کشورهای دیگری مشاهده کرده‌اند، آن را منتشر کنند تا مورد بررسی بیشتر کارشناسان و مردم قرار گیرد.

همچنین محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک سپه به فارس گفت: با ادغام بانک‌ها و تبدیل آنها به قرض‌الحسنه جهت‌گیری نقدینگی به خطا رفته و تولید با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

بیژن بیدآباد، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: تبدیل بانک‌ها به ۲ دسته قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری نه بنای فقهی دارد، نه اخذ شده از شرع است، نه بنیان اقتصادی و نه توجیه مالی دارد.

سیاست‌های اصل ۴۴ نقض می‌شود

رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم در ارتباط با طرح ادغام بانک‌های دولتی گفت: با تبدیل بانک‌ها به صندوق قرض‌الحسنه، آنها از انجام تعهدات خود عاجز خواهند شد که سرانجام باعث اخلال در کل نظام بانکی می‌شود.

وی در ادامه افزود: طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغی رهبر انقلاب، باید اکثر بانک‌ها به بخش خصوصی واگذار شود که با اجرای این مصوبه عملاً مفاد این اصل نقض می‌شود.

کد خبر 53200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز